Skip to content

Näkökulmia some- ilmiöön

kesäkuu 14, 2013

Seurasin SomeAwards -tilaisuutta striimiltä. Tämä sai minut jatkamaan tämä some-ilmiön pohdintaa.

Tässä tuloksia.

Some- termi viittaa puhtaasti internetin päälle rakennettuihin yhteisöpalveluihin: FB, G+ Twitter tai LinkedIn ja on näin vahvasti välineeseen liittyvä käsite.

Vaikka nämä palvelut eroavat toisistaan, niillä on paljon yhteisiä piirteitä. Kaikki edellä luetellut palvelut tarjoavat ilmaisen käyttäjätilin, johon voi sitten rakentaa profiilin itsestään. Seuraavaksi palvelu tarjoaa tavalla tai toisella muodostaa verkoston, johon voivat kuulua muut profiilin luoneita henkilöitä. Kaikkien palveluiden ydin on siinä, että ne tarjoavat erittäin helpon maksuttoman käyttöliittymän syntyneen verkon vuorovaikutukseen. Tässä on käsittääkseni se oleellinen yhteinen leikkaus.

Tämän alustan ja teknologian varaan on rakentunut muutamia toisistaan riippumattomia tai löyhästi riippuvia ilmiöitä. Jäsennän näitä seuraavassa:

  1. Virtuaalinen kotikadun Pub
    Tämä on koko toiminnan perusta. Teknologin päälle rakentuu nimenomaan yhteisö ja vuorovaikutus muistuttaa kahvipöytä / kapakkapöytä keskustelua siinä, että kaikki ryhmäläiset ”kuulevat” kaikkien muiden viestit ja kuulivat tarttuvat kukin kiinnostaviin ja jatkavat keskustelua. Mun G+ ”kapakkapöydässä” käy 3 – 8 säännöllisen epäsäännöllisesti. Keskustelu on superkevyttä tyyliin valokuva + Huomenta tai joku pikkusattumus tai tapahtuma tai valokuva päivän varrelta jne.

  2. Tämä päälle syntyy sitten ”yhteisöt”. Nämä on jonkun kiinnostuksen, idean tai tavoitteen ympärille muodostunut ”kapakkapöytä”. Olen perustanut tällaisia yhteisöjä sekä LinkedIn:iin : Aidoista Olioista Sovelluksiin ja Älykonekehitys Suomeen että G+:aan: Plus50.
    Yhteisö keskittää keskustelun ja mahdollisen muun toiminnan aiheen ympärille ja näin ollen yheisöllä voi olla ihan konkreettisia toiminnallisia tavoitteita kuten Plus50-ryhmällä mm. on.

  3. Seuraava ulottuvuus on yritystoiminta tällaisessa ympäristössä. Tällöin yritys, organisaatio tai henkilö kokoaa fani- yhteisön, jolle on myös tarkoitus myydä jotakin: tuotteita, tapahtumia yms. Tätä myyntitapaa hallitsee kaksisuuntainen viestintä ja on siksi paljon vaativampaa kuin perinteinen.

  4. Edellisistä lähes kokonaan riippumaton näkökulmaa kutsun tässä ”ilmiöksi”. Tämä perustuu palvelussa valmiiksi olevien ihmisten verkostoihin. Nämä ovat yleensä hyvin spontaanisti syntyviä hyökyaaltoja. Tässä joku palvelun käyttäjä julkaisee jotakin, joka tavalla tai toisella kosketta monia. Näin syntyy voimistuva aalto, jonka vaikutus saattaa olla huikea. Tästä ilmiöstä on paljon esimerkkejä yksi suurimmista ja tunnetuimmista on Arabikevät. Samanlaisia ovat Suomesta esimerkiksi Ravintolapäivä, 875 grammaa ja viimeisenä Hans Välimäki ja vesi. Tässä siis syntyy vyöry tai ketjureaktio samaan tapaan kuin atomipommissa. Alkuperäinen viesti lähtee pienelle, joukolle, mutta se saa vastaanottajissa vastakaikua, jonka seurauksena ilmiön toistaa suurin osa vastaanottajista. Näin syntyy räjähdys!
  5. Näiden lisäksi on vielä yksi erikoinen, josta esimerkki on TripAdvicer. Palvelussa toisistaan täysin riippumattomat henkilöt kommentoivat jotain kokemaansa, joka voi olla avuksi seuraaville käyttäjille. Alueita joissa tätä käytetään ovat esimerkiksi: kirjat, elokuvat, ravintolat, hotellit ja matkakohteet muutamia mainitakseni.

Tällä hetkellä on pulmallista se että nämä kaikki ilmiöt liikkuvat yhteisen nimikkeen SoMe alla. 1. tyyppi on oikeastaan muiden ilmiöiden perusta eikä siis oikeastaan kuulu joukkoon vaan edeltää sitä. Ilmiöt 4 ja 5 jakavat sen, että syntynyt joukko ei ennen eikä jälkeen muodosta yhteisöä eivätkä nämä ihmiset tunne toisiaan tai tiedä toisiaan mitään eivätkä itse asiassa ole edes kiinnostuneet muista.

Jatkossa olisi selvempää, jos yhteisötyypistä toimintaa käsiteltäisiin omana ilmiönään ja toisaalla tätä hyökyaaltoa toisena ilmiönä. 

Mainokset

From → some

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: